The Traces of Album De Chile

Main Article Content

Gonzalo Leiva

Abstract

The article describes the curatorial basis of the Project “Álbum de Chile”, a proposal for an exhibition that was built from the crossings of two thematic lines collected from the body of Chilean photography: Myths, and Wounds. These lines connect authors and works in a dialogue tensed by concepts about representation, the emergence of new social classes, heroes, the landscape, censures and death. The “Álbum de Chile” project includes the edition of a catalogue, a book and a traveling exhi­bition. These allow the intercrossing of the identity and the sense of the imag­es of Chile to reflect on the condition of inside and outside as a panoramic, unfolded vision.


Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Leiva, G. (2016). The Traces of Album De Chile. Diseña, (10), 216–220. https://doi.org/10.7764/disena.10.216-220
Section
Miscellaneous
Author Biography

Gonzalo Leiva, Pontificia Universidad Católica de Chile, Institute of Aesthetics

 

Professor of Philosophy, Universidad de Chile. Professor of History and Geography, UMCE. B.A. in Aesthetics, Pontificia Universidad Católica de Chile. Master and PhD École des Hautes Études en Sciences Sociales. Professor and Researcher, Instituto de Estética Pontificia Universidad Católica de Chile.

References

Agaben, G. (2014). ¿Qué es un dispositivo? Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Aumont, J. (1992). La imagen. Barcelona: Planeta.

Bajtin, M. (1989). Teoría y estética de la novela. Madrid: Taurus.

Barthes, R. (1990). La cámara lúcida. Barcelona: Paidós.

Durán, A. (2014). Monumento editado. Santiago: Galería Gabriela Mistral.

Eco, U. (1990). Semiótica y filosofía del lenguaje. Barcelona: Lumen.

Eco, U. (2000). Tratado de semiótica general. Barcelona: Lumen.

Jara, A. (1973). William L. Oliver, un precursor de la fotografía: Chile en 1860. Santiago: Universitaria.

Leiva, G. (1997). Photographie et modernité au Chili (Tesis de doctorado). París: EHESS.

Leiva, G. (2015). Luces dispersas. Fotografías oblicuas en Chile. Santiago: Gráfhika.

Leiva, G. (2016). Álbum de Chile: Retrato de una nación. Santiago: A Impresores.

Rojas Mix, M. (1969). La imagen artística de Chile. Santiago: Universitaria.

Rojas Mix, M. (2006). El imaginario: civilización y cultura del siglo XXI. Buenos Aires: Prometeo.