
El caso de Chilevisión: Negociando discursos difíciles en 
la televisión chilena 

Resumen
Este artículo investiga la manera en que la red de televisión chilena Chi-
levisión ha desarollado y cambiado durante los últimos diez años. A pe-
sar de las limitaciones que podemos encontrar en cualquier red de tele-
visión, así como las restricciones impuestas en la televisión chilena, que 
son únicas en la historia reciente de Chile, esta red puso en el aire algu-
nos programas de “reality TV” más o menos revolucionarios durante el 
principio del nuevo milenio. En la primera parte del decenio, fue la más 
intrépida de las cinco redes grandes, ofreciendo la mayor cantidad de te-
mas sensibles y controvertibles. Ya no es el caso ahora.

Palabras claves: Televisión, Chile, derechos humanos, censura, autocensura, 
medios de comunicación, libertad de expresión, propiedad de los medios, polí-
tica y medios de comunicación, memoria histórica.

Abstract
This essay looks at television in the context of contemporary Chile and the 
case of one of the five major broadcast networks in Chile–Chilevisión. De-
spite the constraints that we would expect to find on any commercial net-
work, as well as the nuanced restrictions imposed on Chilean television that 
are unique to Chile’s recent history, this network got some truly revolution-
ary “reality” TV programming on the air in the beginning of the new millen-
nium. In the earlier part of the decade, it was the boldest of the big five net-
works, offering the largest amount of controversial, sensitive subject matter. 
This no longer appears to be the case.
 
Keywords:Television, Chile, human rights, censorship, self-censorship, media com-
munication, freedom of speech, media ownership, politics on the media, historical 
memories.

87

�� Recibido: 18 / 09 / 2009. Aceptado: 12 / 04 / 2010

Kristin Sorensen, Ph.D., Bentley University, Massachusetts, EE.UU. Department of Global Studies. (ksorensen@bentley.edu)

The Case of Chilevisión :

Negotiating Difficult Discourses 				  
on Chilean Television



CUADERNOS DE INFORMACIÓN / Nº 26 / 2010 - I (ener0 - junio) / ISSN 0716-162x88

1. Introduction
Chilean broadcast television illustrates the complicated ways 

in which mainstream commercial media can address sensitive 
issues, often through shared understandings of the unspoken, 
despite tremendous pressures for censorship and self-censorship. 
This essay looks at television in the context of contemporary 
Chile and the case of one of the five major broadcast networks 
in Chile, Chilevisión. This research is informed by a variety of 
methods: analysis of the content of television programs, anal-
ysis of the industrial and cultural institutions through which 
these programs circulate, and analysis of the ways in which tele-
vision producers and consumers perceive and discuss this me-
dia within a specific historical context (post-dictatorship Chile, 
2002 to the present). Consideration of the effect of media dis-
courses on the current judicial processes taking place within 
and outside of Chile regarding dictatorship-era human rights 
violations1 demonstrates the crucial role that media can play in 
raising awareness and expediting procedures for bringing per-
petrators of “crimes against humanity” to justice; it also shows 
the degree to which the media, serving as an agenda-setter, can 
aid a nation in continuing along a path of avoidance, apathy, 
and impunity. This study also demonstrates how media com-
munication can influence the ways in which members of a di-
vided society choose to deal with a traumatic past and negoti-
ate their competing historical memories.

Television plays a central role in the ways that Chileans 
choose to deal with the legacy of General Augusto Pinochet’s 
regime (1973-1990) as well as move forward in the struggle to-
ward a real democracy. According to Stephen Crofts Wiley, “The 
dictatorship maintained a tight grip on programming through 
censorship and the production of vast amounts of pro-Pino-
chet propaganda, all the while imposing a thorough commer-
cialization of broadcasting and permitting the unregulated pri-
vate development of cable television... Television, during this 
period, reinforced the authoritarian project of controlling na-
tional public space and reorganizing Chile as a territory of un-
contested, transnationally dependent capitalist development” 
(Assembled Agency, 2006). After the dictatorship, the military 
generals stepped down as network heads, but many of the staff 
who had sympathized with Pinochet remained. Others who had 
worked during the regime may not have sympathized with Pi-
nochet but they had learned that, in order to preserve their jobs 
and their safety, they needed to be careful. The result during the 
transition to democracy was extreme network conservatism.

In the early 1990s, television exposed Chilean citizens who 
had been removed from the violence of the dictatorship to many 

of the atrocities for the first time. But by the mid-1990s, 
“public interest” in the violent legacy of Pinochet had de-
clined. As former Chilevisión news director, anchor and current 
anchor of TVN24 Alejandro Guillier described, 

Pero en esa época el país estuvo perfectamente informado de vio-

laciones a los derechos humanos, detenidos desaparecidos, tor-

tura. Me da la impresión que después, en la democracia en los 

primeros años, se le dio mucha importancia al tema de derechos 

humanos. Después, hacia el año ’94, se empieza a producir una 

cierta saturación. Y hay sectores que comienzan, de manera pú-

blica, a decir, “ok, ya sé lo que pasó, pero quiero cambiar de tema. 

No quiero seguir mirando hacia atrás”. Y la presencia del tema 

empezó a bajar (personal interview, April 8, 2002)2.

In their book on post-repressive regimes in the southern 
countries of South America, Luis Roniger and Mario Sznajder 
write, “While certain minorities progressively adopted human 
rights as their banner for opposing military rule, wide sectors 
of the demobilized societies of the Southern Cone accepted the 
official versions and others reacted with apathy” (1999, 39). 
In addition, the media industry and the Concertación govern-
ment were under the watchful eyes of the armed forces. Ac-
cording to Guillier,

El régimen militar chileno fue exitoso en muchos aspectos. Y por 

lo tanto, hay una parte importante en el país, sobre todo los que 

tienen el poder del dinero, el poder político, el poder de los me-

dios de comunicación, que son partidarios del régimen militar. 

Y le tienen gratitud a Pinochet. Aquí fue una transición pactada 

o negociada. Y por lo tanto, entran los pactos, las cúpulas polí-

ticas. Dijeron, “bueno este es el marco de lo que podemos hacer 

y lo que no podemos hacer”. Y uno de los acuerdos que no están 

escritos pero que es tácito y que todos sabemos, es que a Pino-

chet no se le tomaba preso (personal interview, April 8, 2002)3.

When Pinochet was arrested in England in October 1998 
with the possibility of being extradited to Spain, the Chilean 
media opened up. With a newfound sense of freedom due to 
their former dictator being held thousands of miles away and 
the knowledge that the international community was watch-
ing, they reopened their human rights dialogues. As Roni-
ger and Sznajder state, “The massive publicity of these issues 
in the global mass media [added] another dimension of dif-
ficulty in any attempt to cover up, favoring public account-
ability” (1999, 146). When Pinochet was returned to Chile in 

1 When I refers to human 

rights, I am informed by the 

Universal Declaration of 

Human Rights adopted and 

proclaimed by the United 

Nations on December 10, 1948. 

When I refers to human rights 

violations committed during 

the Pinochet regime, I mean 

primarily executions, forced 

disappearances, and torture.

2 Traduction: “The country 

knew perfectly well about the 

human rights violations, the 

detained and disappeared, 

and torture at that time. But 

I’m under the impression that 

it was later, during the early 

years of democracy that the 

topic of human rights started 

to take on more importance. 

Later, around 1994, it started 

to produce a kind of saturation. 

And there are sectors that 

began to publicly say, ‘OK, I 

know what happened, but I 

want to change the subject. 

I don’t want to keep looking 

back’. And the presence of the 

issue started to decrease”. 

(personal interview, April 8, 

2002).



89

2000, some of these dialogues were stifled again, but others 
remained. As with the rest of the media, television could no 
longer be so tightly controlled. This opening up of discourses 
has increased further since the death of General Pinochet in 
Chile on December 10, 2006. Pinochet was never successful-
ly convicted for his crimes.

2. Indirectness and structured absences
Coverage of themes and issues related to the dictatorship 

and human rights is partial and cryptic. Chilean news does 
cover these cases of the disappeared regularly. Yet, especially 
until 2004, there was virtually no coverage or discussion of the 
systematic use of torture that was practiced on what many es-
timate to be hundreds of thousands of Chileans and non-Chil-
eans detained during the dictatorship. As Guillier explained,

Nosotros mismos estamos más sensibles a la causa de encontrar 

a los detenidos-desaparecidos. La verdad es que no es una deci-

sión editorial. Quizás simplemente la sensación de que los casos 

de tortura, en definitiva, veinte años después, no van a tener una 

mejor solución en los tribunales. Por lo tanto no van a avanzar 

mucho. Y probablemente, cuando uno se acostumbra a la violen-

cia aguda y ya se salvó la vida de una persona, se alivia y prefiere 

concentrarse en las que murieron. No sé si es un mecanismo de-

fensivo psicológico (personal interview, April 8, 2002)4.

The reasons for the selectiveness of television coverage re-
garding these themes and issues are multiple, and not all of 
the reasons are media-specific. One factor is the Rettig Report. 
Composed by a government-appointed committee in the early 
1990s and known internationally as the Truth and Reconciliation 
Commission Report, this mandate asked that everything possi-
ble be done for the families of individuals who were killed or 
who disappeared during Pinochet’s regime. The report did not 
suggest that any action be taken on behalf of survivors who ex-
perienced the violence. Thus, the report established an agen-
da detailing what was and was not to be addressed. The tacit 
agreement that was made between the leaders of the fledgling 
democracy and the military was that only the most egregious 
crimes against humanity –namely, those that resulted in death– 
would be investigated. As Lawrence Kirmayer contends, “The 
social world fails to bear witness for many reasons. Even re-
parative accounts of the terrible things that happen to people 
(violations, traumas, losses) are warded off because of their ca-
pacity to create vicarious fear and pain and because they con-
stitute a threat to current social and political arrangements” 

(1996, 192). Another possible reason for the avoidance of cer-
tain themes on television is that many torture survivors and cit-
izens who were once exiled do not want to talk about their ex-
periences. Personal remembrances of these traumatic events in 
Chile are very complex. However, there are factors specific to 
Chile’s media system and its relationship to the nation’s social, 
political, and economic structures that also strongly contrib-
ute to either the complete avoidance of human rights issues or 
a circuitous manner in dealing with them.

Before taking a closer look at mainstream Chilean media and 
its discourses, consider the notion of structuring absences or 
what Louis Althusser would call the ‘problematic’ –the strategic 
withholding of certain themes, discourses, or ideologies with-
in textual systems. Cultural studies scholar John Storey (1998) 
explaining the theory of Althusser describes,

The problematic of a text relates to its moment of historical exis-

tence as much by what it excludes as by what it includes. In this 

way, it encourages a text to answer questions posed by itself, but 

at the same time, it generates the production of ‘deformed’ an-

swers to the questions it attempts to exclude. Thus a problematic 

is structured as much by what it absent (what is not said / what is 

not done) as by what is present (what is said / what is done) (117).

U.S. news coverage of the war in Iraq offers an example. 
Mainstream media institutions in the U.S. explained the situa-
tion in Iraq using narratives that highlighted specific elements 
and avoided others. During the war and ongoing occupation, 
U.S. television viewers were informed daily of the number of 
U.S. soldiers killed, but never shown pictures of bodies or cof-
fins. Rarely was information given about the much larger num-
ber of Iraqis, including civilians, killed. Much media attention 
was given to Saddam Hussein’s alleged weapons of mass de-
struction and links to Al Qaeda, but hardly any attention was 
paid to the fact that many members of the Bush Administration 
were board members on oil companies that were going to profit 
from the war. Neither was attention paid, especially on the NBC 
network, to the fact that the company which owned NBC, Gen-
eral Electric, is involved in the creation of U.S. military weap-
ons. Just because the media may concentrate on certain themes 
does not mean that viewers will avoid considering others. The 
over-determination of those themes can lead some to question.

When we investigate individual responses to media texts in 
a post-traumatic historical context, it is useful to consider cul-
tural studies scholar Stuart Hall’s classic article, “Encoding, 
Decoding” (1999). According to his model, individuals can re-

3 Traduction: “The Chilean 

military regime was 

successful in many aspects, 

and therefore, a large part 

of the country, especially 

those who have the power 

of money, politics, or the 

communications media 

supported the military regime, 

and they were grateful to 

Pinochet. Therefore, this was 

a transition made through 

agreements and negotiations. 

They said ‘this is what we can 

do and what we cannot do’. And 

one of those non-written, tacit 

agreements that we all know 

about, was that Pinochet was 

not to be arrested”. (personal 

interview, April 8, 2002).

4 Traduction: “We are more 

sensitive to the cause of finding 

the detained and disappeared. 

The truth is that this is not an 

editorial decision. Perhaps 

it is simply the sensation 

that now, twenty years later, 

cases of torture are not going 

to find a better solution in 

the courts, and they aren’t 

going to advance much. It is 

probably also the case that 

when you become accustomed 

to ruthless violence and you 

have already saved someone’s 

life, you are relieved and would 

rather concentrate on those 

who died. I don’t know, maybe 

it’s a psychological defense 

mechanism”. (personal 

interview, April 8, 2002).

e
n

s
ay

o
k

. sorensen









  /

  T
h

e 
C

as


e 
o

f 
C

hil


e
visión





: N

e
g

o
tiating





 D

ifficult






 D

isc


o
u

r
s

e
s 

o
n

 C
hil


e

an


 T
e

l
e

visi


o
n



CUADERNOS DE INFORMACIÓN / Nº 26 / 2010 - I (ener0 - junio) / ISSN 0716-162x90

spond in three different ways to the dominant ideology of the 
text. They can agree with it, negotiate its meaning, or oppose 
it. If they oppose the dominant meaning altogether, they can 
look for gaps and fissures in the text which allow for alterna-
tive readings. Citizens of repressive and post-repressive re-
gimes develop talents for readings messages between the offi-
cial lines of media texts.

This researcher has observed this phenomenon in the cir-
culation of media discourses in Chile. In particular, many me-
dia texts offer opportunities for alternative readings through 
the systemic use of certain types of structured absences. A key 
theme or idea will be noted by audience members because its 
very lack of discussion and representation is obvious to Chil-
eans familiar with their specific culture and history. A pho-
tograph of members of the Association of Relatives of the De-
tained-Disappeared holding a burial service for the remains of 
a victim formerly classified as missing was included in Chile’s 
daily commercial newspaper, El Mercurio, but there was no ar-
ticle attached. Orlando Lübbert’s popular feature film released 
in 2001, Taxi para tres, does not refer to the dictatorship direct-
ly, but a police officer character acts similarly to how members 
of Pinochet’s secret police forces behaved, and one of the main 
characters mentions that he was raised by his grandparents be-
cause his parents were “taken away”.

The Chilean public can fill in the gaps when delicate topics 
from the era of the dictatorship are avoided or indirectly ad-
dressed. Viewers are well aware of the limitations of media dis-
course–they experienced state censorship during Pinochet’s 
regime. Yet, even then, messages were encoded and decoded 
through structured absences. When newspaper and magazine 
censors forbade the publication of certain photographs, editors 
would leave blank spaces where photographs would have ap-
peared so that viewers would know something else was sup-
posed to be there. When reporters wanted to share sensitive in-
formation in their articles, they often buried the information in 
a brief phrase or sentence somewhere near the end.

3. Industrial conditions in Chilean broadcast 
television

The structuring absences of human rights discourse are not 
just a result of Chile’s military repression. The economic struc-
ture of Chile’s media industry is also an important factor. Ever 
since the economic reforms of Pinochet’s regime, Chile has 
been a hyper-capitalistic society with extreme concentration 
of ownership. The same is true for the media industry. “Antici-
pating the transfer of power, the Pinochet government initiated 

a radical transformation of the political and economic frame-
work that had structured Chilean television under authori-
tarian rule. University-run television stations were privatized, 
broadcast licensing was deregulated, and cable television was 
allowed to develop in a regulatory vacuum... In short, before 
stepping down, the Pinochet government had set the parame-
ters for the development of a post-authoritarian cultural envi-
ronment that was morally conservative but, at the same time, 
thoroughly transnationalized and radically neoliberal in eco-
nomic terms” (Crofts Wiley, “Transnation”, 2006). In addition, 
virtually all media was owned by only a few different individ-
uals and families who were supporters of the Pinochet regime.

The responsibility of network executives is to earn as much 
money for their networks as possible through commercial ad-
vertising. One strategy has been to attract mass audiences with 
entertainment–what not only appeals to a diverse public but 
also does not detract from or trivialize the commercials. An-
other strategy has been to attract smaller, more affluent, niche 
audiences–namely, those who can afford cable and frequent-
ly choose internationally imported networks instead. In both 
cases product placements and product endorsements by pro-
gram stars and hosts are common. Transitioning from a dis-
course on torture to one on cell phones, shoes, aspirin, or soda 
cannot be done smoothly. However, that does not mean that 
hard-hitting themes are entirely avoided. How those news 
stories are shaped, though, especially regarding the degree to 
which audiences may be perceived to tolerate unpleasant de-
scriptions and images, must be considered to avoid alienating 
the commercial sponsors.

The restrictions imposed on a capitalist television system do 
not prevent all significant discourse. Individual programs as 
well as individual producers and journalists have found ways 
to work through the system, introducing controversial subjects 
and material. In fact, sometimes a program’s “subversiveness” 
can have market appeal. If enough of a sponsor’s target audi-
ence is interested in the programming, discussing normally 
taboo topics may appear as an excellent business decision. To 
compete against the other networks, producers seek to offer 
something different and unique through counterprogramming. 
A show’s “specificity” can sell. Controversial programming and 
news stories can have popular appeal to a commercial audi-
ence. Chilean journalists and media professionals appear to 
be attempting different strategies and techniques to get their 
socially and politically charged topics on the air.

One effective strategy is that of converting a local or nation-
al story into an international one, a technique with a legacy 



91

that dates back to the dictatorship. Once a story reaches inter-
national status, it seems to be more protected for the Chilean 
press and perhaps more newsworthy for certain sectors of the 
audience. Although journalists have become adept at making 
these conversions themselves, sometimes, international angles 
and events are handed to them. Such was the case in 1998 when 
Pinochet was arrested in London. Pinochet’s international de-
tention allowed the national media to revisit themes and issues 
that had been shut down since the early 1990s when they were 
briefly aired after the dictatorship had ended but then effec-
tively silenced again. What is more common is the blatant ab-
sence of discourse regarding Pinochet’s regime. This was es-
pecially clear in 2002 when Channel 7, Televisión Nacional de 
Chile, aired a special documentary that it produced on Latin 
American dictatorships. Chile was never mentioned. Here, the 
international stood in for the national.

In addition to the constraints imposed on television due to 
Chile’s recent history, the market forces of global capitalism, 
combined with a high concentration of media ownership, im-
pose their own restrictions on the discourses that circulate on 
Chile’s networks. Chilean TV producers usually try to appeal 
to a large, diverse audience, and exploitative entertainment is 
the rule of thumb. Even the morning “news” shows are not im-
mune. Discussions circulate around star gossip as the “jour-
nalists” drink their Chilean juice or tea. In fact, throughout 
most of the day, when it is presumed that most audiences are 
women and children, Chilean television could be classified as 
a “media circus”. The exception occurs during the evenings, 
when networks try to appeal to a more professional, educat-
ed, masculine, and affluent audience.

The five big broadcast networks are Channel 4, La Red; Chan-
nel 7, Televisión Nacional de Chile (TVN); Channel 9, Megavisión; 
Channel 11, Chilevisión; and Channel 13, Canal 13 or UC13, of 
Universidad Católica. Historically, most of the networks have 
been aligned with the political right. During the dictatorship, 
the two main networks, TVN and UC13, along with other uni-
versity networks, were under virtually complete control of Pi-
nochet’s regime.

Televisión Nacional de Chile was the official network of Pino-
chet’s regime. Since the country’s return to democracy, it has 
been run by a directorate of representatives from every polit-
ical party represented in the congress. Decisions made at the 
network need to be accepted by all political party representa-
tives on the directorate. Many producers and journalists who 
have worked at this network complain that this causes ineffi-
cient bureaucracy. In recent years, though, this network has 

offered the most extensive lineup of programming and subject 
matter on the legacy of the Pinochet regime and other hard-
hitting themes, offering programs such as Informe Especial; Vía 
Pública: La Política sin Restricción; 360°:Ventana al Mundo; Estado 
Nacional; and Esto No Tiene Nombre:Porque todos tenemos derechos.

Canal 13 is run by the Catholic University of Chile and serves 
as the official network of the Catholic Church. Although it has 
always been a conservative network, during the dictatorship it 
was able to sneak some criticism toward Pinochet through its 
channel due to the unique position of power that the Catho-
lic Church has maintained in Chile. Human rights was a cause 
that some elements of the Catholic Church took up during the 
dictatorship; indeed, during Pinochet’s regime, the Church was 
the only relatively safe place for human rights victims. Since the 
return to democracy, its concentration on these issues has di-
minished, but the network still demonstrates a concern for the 
theme of poverty and the responsibility of viewers to help those 
less fortunate. It also offers fairly consistent coverage of judicial 
cases pertaining to those killed and disappeared during the coup.

Megavisión is not a key player in the circulation of human 
rights discourses. The owner of the network was, until his 
death in 2008, conservative Chilean billionaire Ricardo Claro, 
who also owned and controlled the cable television company 
Metrópolis-Intercom (León-Dermota, 153). During the dicta-
torship, Claro criticized the media that did attempt to cover hu-
man rights violations, describing the coverage as irresponsible 
and unpatriotic. La Red is also not a significant contributor to 
human rights discourses. This network was created in 1991 by 
the Copesa media group. In 2006, the network was owned by 
Mexican business magnate Ángel González.

This essay concentrates on Chilevisión. Despite the con-
straints that we would expect to find on any commercial net-
work, as well as the nuanced restrictions imposed on Chilean 
television that are unique to Chile’s recent history, this network 
managed to get some truly revolutionary “reality” TV program-
ming on the air during the beginning of the new millennium. 
Indeed, in the earlier part of the decade, it unquestionably was 
the boldest of the big five networks, offering the largest amount 
of controversial, sensitive subject matter. As will be discussed, 
though, this no longer appears to be the case. By conducting 
a “symptomatic reading” of some of the network’s most inno-
vative programming, we can see that significant human rights 
discourses have materialized within the gaps and fissures char-
acteristic of the structuring absences of Chilean television, but 
we can also see how those discourses have been contained, and 
in some cases, completely eliminated.

e
n

s
ay

o
k

. sorensen









  /

  T
h

e 
C

as


e 
o

f 
C

hil


e
visión





: N

e
g

o
tiating





 D

ifficult






 D

isc


o
u

r
s

e
s 

o
n

 C
hil


e

an


 T
e

l
e

visi


o
n



CUADERNOS DE INFORMACIÓN / Nº 26 / 2010 - I (ener0 - junio) / ISSN 0716-162x92

4. Chilevisión: opportunities and constraints
Channel 11, Chilevisión, was formerly the network of the Uni-

versity of Chile. The University of Chile was one of the military 
junta’s first targets after Chile’s coup since it was considered a 
bastion of left-wing ideology. The network was controlled by 
the military generals during the dictatorship and, with the re-
turn to democracy, privatized. In 1993, the network sold 49 
percent of its stock to Venevisión. Venevisión had acquired 99 
percent of the company by 1997 (Crofts Wiley, “Transnation”). 
Until 2005, the owners were not Chilean, but rather Venezu-
elan Gustavo Cisneros of Venevisión and Claxson Interactive 
Group Inc., headquartered in Buenos Aires, Argentina, and Mi-
ami, Florida, in the United States. In 2002 and 2003, journal-
ists at Chilevisión cited the network’s international, non-native 
owners as a reason for the greater independence and freedom 
of expression experienced at this network in relation to the two 
other most significant networks, TVN and UC13.

In 2005, Chilevisión was purchased by Chilean billionaire Se-
bastián Piñera, owner and shareholder of, among other compa-
nies, LAN Chile Airlines and the Colo Colo soccer team. He is a 
political conservative and member of the Renovación Nacional po-
litical party who ran for president in 2005. In 2008, he ran for 
president again as leader of the National Renovation Party, and he 
eventually became the only candidate for the politically conser-
vative Alianza coalition of the National Renovation and extreme-
right Unión Democrata Independiente (UDI) party. In December 
2009, he finished in first place in the first round of presiden-
tial elections. In January 2010, he ran against centrist Christian 
Democrat and former President Eduardo Frei Ruiz-Tagle (1994–
2000), whose father, Eduardo Frei Montalva, was also a presi-
dent of Chile (1964–1970) and allegedly killed by Pinochet’s men 
while he was recovering from surgery in 1982, in the final round 
of elections. Piñera’s ownership of Chilevisión correlated with a 
noticeable difference in programming and editorial decisions, 
and when he appeared on his own network, he seemed to receive 
especially gentle treatment in comparison to the appearances of 
other political leaders and candidates, especially those from the 
left. Piñera won the January 17 election and became President on 
March 11, 2010. As on May 2010, the network is now in the pro-
cess of being sold to Linzor Capital (Grupo Linzor). 

Before the Piñera takeover, Chilevisión displayed unique 
network identification and self-promotional spots. Each spot 
showed “regular” Chileans standing on different street corners 
in Santiago, holding up hand-painted placards with slogans such 
as, “Quiero más libertad de expresión” (“I want more freedom of 
speech”) and “Necesitamos menos miedo,” (“We need less fear”) 

in sepia-toned camera images playing to the upbeat music of 
an individual whistling. A voice-over accompanied a digital 
graphic reading, “Chilevisión: Tu canal” or “Chilevisión: Tu Mi-
rada”. Unlike the “reality” TV programming that was available 
on other networks in Chile, Chilevisión’s programming con-
fronted its nation’s real societal problems and engaged diverse 
segments of the Chilean public, allowing them to have a voice 
in a mediated, semi-pluralistic public sphere. While audienc-
es for other reality shows could register their votes by phone 
or e-mail for who they believed should become the next pop 
music icon, viewers of Chilevisión’s debate show, El Termómet-
ro, voted on how effectively their government had controlled 
smog in Santiago, whether their police forces had succeeded in 
hunting down pedophiles, and whether these same police forc-
es used excessive violence during street protests and demon-
strations. Furthermore, on another Chilevisión program called 
Ciento, which aired in 2002, the producers handed out cameras 
to their viewers and encouraged them to go where they want-
ed to go and interview who they wanted to interview. The pro-
gram then broadcasted the interviews during primetime TV.

The program on Chilevisión that most consistently offered a 
unique opportunity for the discussion of significant and sen-
sitive topics was El Termómetro. El Termómetro aired Monday 
through Friday, usually from 8:00 p.m. to 9:00 p.m., leading 
into Chilean television primetime (9:00 p.m. to midnight). Most 
of the networks –Chilevisión, TVN, UC13, and Megavisión– show 
the national news from 9:00 p.m. to 10:00 p.m., followed by 
feature films, documentaries, specials, or other programming. 
The network heads of Chilevisión wanted to attract more lucra-
tive primetime audiences by offering counterprogramming–
a live show in the 8:00 p.m. to 9:00 p.m. lead-in slot. As Pablo 
Alvarado, editorial director of the program in 2002, described 
the decision to create this program, “Los criterios no son políti-
cos ni religiosos, sino que son comerciales. No era una tensión 
ideológica lo que había sobre el programa, sino era una tensión 
comercial”5 (personal interview, April 4, 2002). The fact that 
Chilevisión did not, previous to its purchase by Piñera, have to 
deal with local or national constraints to the extent that most 
other networks did seemed to make a difference.

John Caldwell explains in Televisuality, “At the same time 
that networks publicly applaud viewer activity and choice, they 
counterprogram to ensure audience share against the new and 
volatile viewing practices” (1995, 259). This was the case for 
Chilevisión. Not many telenovela viewers who religiously tuned 
in to the other channels were going to switch over to El Termó-
metro; rather, the network was clinching a favored target audi-

5 Traducción: “The criteria 

were neither political nor 

religious, but commercial. It 

wasn’t a case of ideological 

tension over the program; it 

was commercial”.



93

ence for the following evening news. “Counterprogramming, a 
marketing strategy that helps fuel stylistic individuation, has 
also taken on increased importance in the face of heightened 
competition” (Caldwell 1995, 294).

The share of viewers (percentage of households with their 
television sets turned on to a specific network) for Chilevisión 
during this time slot was actually quite small compared to the 
other major networks (on July 15, 2003, 6.7 percent, com-
pared with 41.2 percent for TVN, 24.5 percent for Megavisión, 
19.9 percent for UC13, and 6.7 percent for La Red). But the au-
dience that the channel did get was one highly esteemed by 
advertisers–that is, one composed of professional, educated, 
and affluent viewers. In this case, the network was less con-
cerned with broadcasting to a wide audience than it was with 
narrowcasting to a more lucrative select audience.

El Termómetro was usually the only live program broadcast 
on any of the five major networks in the pre-evening news time-
slot. El Termómetro was hosted until 2005 by Iván Núñez. Af-
ter the change in ownership of the network, he moved to Tele-
visión Nacional de Chile and has recently returned to Chilevisión 
in 2009. El Termómetro continued, first with Macarena Pizar-
ro, and eventually with regular host Matías del Río, until 2007.

Each evening, four guests were invited to participate. Many 
panelists were repeat performers who came back every couple 
of weeks. Most were prestigious professionals–mayors, repre-
sentatives from congress, journalists, lawyers, business own-
ers, filmmakers, and pop stars. By 2006, the diversity of guests 
was wider. In addition to the four panelists, others had the op-
portunity to participate through phone calls and e-mail mes-
sages. The host dedicated some time in every show to sharing 
these responses. Every show had a poll in which you could vote 
on a “yes”–“no” question through the phone or Internet. Re-
sults of the poll were revealed at the end of the program. Occa-
sionally, there was a live studio audience that sometimes posed 
questions and opinions at the end of the program.

Nancy Fraser advises, “One task for critical theory is to ren-
der visible the ways in which societal inequality infects for-
mally inclusive existing public spheres and taints discursive 
interaction within them” (1999, 526). Her admonition empha-
sizes our need to consider who was allowed to participate in 
these El Termómetro discourses, and to what extent they could 
in fact participate. Social class, gender, political affiliation, and 
education level all played significant roles, not only in terms 
of who was invited, but also in relation to who had access to 
the technology–the television for viewing and a phone or In-
ternet access for responding. Added to these issues is the fact 

that advertisers were seeking the exclusive, upwardly mobile, 
and economically comfortable sector of the viewing public to 
which the program was catering. According to Crofts Wiley, 
“the capitalist construction of the public as potential consum-
ers leads to a dual society and, some argue, to the social disar-
ticulation of one sector (the globally connected elites and upper 
middle class) from the other (the mass audience constituted by 
broadcast television and radio)... in other words, in a deregulat-
ed context where capitalist logics drive infrastructural develop-
ment, the wealthy are incorporated into a broader range of glob-
al media flows and those who lack value as consumers are left 
out” (“Transnation”). Nonetheless, despite its constraints, this 
show did allow a public forum for the airing of sensitive issues.

For six years, El Termómetro seemed to have struck an ap-
propriate balance between “edginess” and network decorum. 
Confronting sensitive themes on the program, especially those 
regarding the legacy of the Pinochet dictatorship, must have 
been a delicate operation, since it was very likely that large sec-
tors of the audience confronted these themes with much resis-
tance. Alvarado stated, “Claro, se hacen cosas así pero no van 
al fondo. Nos vamos siempre por la periferia”6. Via this circu-
itous route, what was normally taboo material for network tele-
vision slipped through.

Several episodes contained elements of a controversial na-
ture with issues that addressed human rights. In 2002, one ep-
isode aired in response to international news about the priests 
who were under investigation in Boston for allegations of child 
sexual abuse. The host reminded panelists and viewers that the 
Church frequently would transfer troublesome priests to oth-
er countries, and Chile likely had some priests who had been 
sent from elsewhere for this very reason. Making that connec-
tion from this international situation to the national and local 
level was daring; the institution of the Catholic Church holds 
tremendous power in Chilean society. The most emotional mo-
ment in this episode of El Termómetro came when an adult in his 
fifties called to say that he had been sexually abused by a priest 
when he was a young child and that he was still damaged and 
traumatized by that experience.

Another episode addressed the police search for Paul Schäfer 
–the leader of Colonia Dignidad, a German commune in Chile–
who was accused of sexually abusing dozens of children from 
the commune and from neighboring communities who had at-
tended the school or been treated at the hospital on its grounds. 
During the dictatorship, the leaders of Colonia Dignidad sym-
pathized with the leaders of Pinochet’s regime. A torture center 
was located on their land in underground caves. While most of 

6 Traduction: “Sure we do 

things like that, but we don’t 

go into detail; we always skirt 

along the edge”.

e
n

s
ay

o
k

. sorensen









  /

  T
h

e 
C

as


e 
o

f 
C

hil


e
visión





: N

e
g

o
tiating





 D

ifficult






 D

isc


o
u

r
s

e
s 

o
n

 C
hil


e

an


 T
e

l
e

visi


o
n



CUADERNOS DE INFORMACIÓN / Nº 26 / 2010 - I (ener0 - junio) / ISSN 0716-162x94

the debate addressed the child sexual abuse and the Chilean po-
lice force’s inability or disinterest in finding and capturing the 
leader (suggesting that high-ranking members of the military 
may have been protecting Schäfer), the role that the commune 
played in the tortures and disappearances of many victims of 
Pinochet’s regime was also introduced by the host. Recorded 
video was shown of then president of the Association of Rel-
atives of the Detained-Disappeared, Viviana Díaz, explaining 
how witnesses have testified to the existence of underground 
cells, on the property of the compound, where political pris-
oners were tortured during the dictatorship. Schäfer was later 
found and arrested in 2005.

Other episodes indirectly approached the legacy of Pinochet 
and his regime. For example, one program dealt with the pur-
chase by the mayor of Providencia– a comuna (municipality) of 
Santiago– of the dining room table that Pinochet used when 
he was under house arrest in London. The question posed by 
the program was whether the mayor had the right to use pub-
lic funds to purchase this table, but mention was also made by 
members of the panel that the interest in purchasing this ta-
ble at all was disturbing. In another episode, a young man who 
had been assaulted by the grandson of Pinochet when he was 
coming out of a nightclub was interviewed. The question for 
the panelists and the viewers at home was, is justice the same 
for everyone in Chile? While this case purported to be about 
justice being served to the grandson on behalf of the victim of 
the assault, the question could also be interpreted as being di-
rected toward Pinochet himself.

Another program addressed the alleged excessive use of 
force and violence of the carabineros (police) during public pro-
tests and demonstrations. On May 21, 2002, President Lagos 
gave his annual state of the union address to congress in the 
city of Valparaíso. Political groups, unions, and university stu-
dents marched and protested in the streets outside of the con-
gress building. Some protestors became violent, looting stores, 
spray-painting graffiti, and throwing Molotov cocktails at the 
police water cannon trucks. Several people were injured as the 
police tried to barricade streets, and protestors tried to break 
down the barricades. Hundreds of people were arrested. Dur-
ing the program’s debate, emphasis was placed on police actions 
in contemporary times. However, the issue was also portrayed, 
with encouragement by the host, as a legacy of the dictatorship 
when those who dared to demonstrate were routinely beaten, 
humiliated, imprisoned, and sometimes killed.

In April 2002, when members of the opposition to the ad-
ministration of President Hugo Chávez in Venezuela attempt-

ed a coup to topple his regime, El Termómetro covered it. Sev-
eral times, Núñez and panelists referenced Chile’s own coup 
in 1973, suggesting that the events in Venezuela had much in 
common with those that had taken place in Chile. By making 
the analogy, they warned that the future did not bode well for 
Venezuela. They even insinuated that the United States was 
probably involved in this attempted coup. They froze an image 
from news footage that showed a man shooting into a crowd 
with a handgun and suggested that he was a member of the 
CIA trying to instigate trouble and cause violence that would 
be blamed on Chávez’s security forces. All of these examples 
demonstrate how peripherals–themes that are tangential to the 
human rights violations of the dictatorship–became displace-
ments for a more direct confrontation of Chile’s recent past.

El Termómetro allowed a space on network TV for the airing 
of sensitive topics and an opportunity for members of a diverse 
audience to express their concerns in a public forum. Nonethe-
less, El Termómetro was not a utopia for public discourse and 
freedom of expression. Especially in the early years, most voic-
es were screened before they were broadcasted and silenced 
if they were too direct in their criticism of social and political 
conditions, or if they belonged to human rights groups or ex-
treme left political parties. Furthermore, the host often had to 
become the good-natured harmonizer, with twinkling eyes 
and a broad smile, soothingly coaxing the contending panel-
ists to calm down and not be so “extreme.” In these regards, 
the discourses available through El Termómetro certainly were 
compromised. According to Alvarado, 

Nosotros hemos generado una cantidad de enemigos públicos. 

Hasta ahora, tenemos algún “portero” por allí que nos dijo que 

lleguen las presiones... Pero, ningún problema7.

Nonetheless, there must have been a high degree of self-
censorship.

As the show achieved higher ratings, more advertisers were 
interested in placing commercials during the program. More-
over, the host was often their spokesperson, appearing in the 
commercials or plugging the sponsors’ products during the ac-
tual program. In one ad, Núñez looked straight into the cam-
era and said, “There are some opinions that I don’t like to hear. 
Before you speak, use Listerine.” And during the show, the host 
encouraged the audience to use their Telefónica cell phone plan 
to call in and give their comments.

After the Piñera takeover of Chilevisión, El Termómetro 
changed. This evolution, in some ways, allowed more diversi-

7 Traduction: “We created quite 

a few public enemies. Even now 

we have people here and there 

who tell us when there are 

pressures… but we haven’t had 

any problems”.



95

ty of guests and opinions but there was also a noticeable shift in 
political tone. For example, guests included leaders of human 
rights organizations, leaders of lesbian, gay, bisexual, trans-
gender, queer / questioning (LGBTQ) organizations, members 
of non-moderate political parties, members of Nazi youth or-
ganizations, and student leaders. In June and July of 2006, 
significant time was given to the national student strikes, the 
largest grassroots movement in post-Pinochet Chile in which 
high school and college students from different socioeconom-
ic classes and political perspectives united to oppose the state 
of the Chilean education system. Other topics that received at-
tention during this time period included violence committed 
between neo-Nazi gangs and anti-Nazi skinheads, discrimi-
nation and violence committed against members of the LG-
BTQ community, the annual flooding of poor people’s homes 
and communities during the winter rainy season, and house 
break-ins and assaults, especially in the wealthier regions of 
Santiago. An emphasis was placed on violence.

Embedded in this discourse of violence was a critique of 
Socialist President Michelle Bachelet8 and her administration. 
Guest speakers suggested that Chile’s first female president 
was not able to control her people, whether it was the juvenile 
delinquents, the students, or the neo-Nazis. On the one hun-
dredth-day anniversary of Bachelet’s inauguration, the show 
took place in front of the Presidential Palace rather than in the 
studio to highlight the theme of the night, regarding how suc-
cessful the president had been during her first one hundred 
days. One would assume that Bachelet’s losing presidential ri-
val Piñera, as owner of Chilevisión, would have influence over 
the tone and content of the network’s content and perspec-
tive. Del Río said that he and the show’s producers received 
minimal pressure from Piñera. On the date of our interview 
in 2006, del Río had yet to meet him.

In July 2006, the Bachelet government criticized Chilevisión 
for concentrating almost exclusively on certain themes, espe-
cially delinquency, which, they argued, promoted a particu-
lar political agenda. Del Río responded,

Por el lado del gobierno, lo que pretenden decir y hacer es que, 

este canal, como es de Piñera, está tratando de decir que el go-

bierno no hace nada en contra de la delincuencia. Pero no saben 

que Piñera aquí es el dueño, pero no se mete en los contenidos 

de los medios. Ellos [periodistas] no se van a vender a Piñera por 

un sueldo. Si ellos se van porque Piñera se está metiendo, Piñe-

ra pierde mucho más, y el valor de este canal se puede ir a no sé 

dónde. Piñera es un empresario, y el empresario está buscando 

también que el valor de este canal crezca. El periodista más creí-

ble en este país se llama Alejandro Guillier. Él es el que conduce 

las noticias de este canal. Entonces, decir eso, tiene un significado 

que a mí me parece que no es muy legitimo hacerlo [decirlo]. Este 

canal tiene una pauta más cercana a los temas de la delincuencia 

y la seguridad. Pero, porque es una pauta propia, que es anterior 

a que Piñera comprara este canal. Es anterior9.

When asked about the selectiveness of the program’s discus-
sion of human rights, del Río explained,

Los últimos casos que conozco sobre derechos humanos son 

dos. Y aquí están cubiertos absolutamente. Nosotros en El Ter-
mómetro hicimos un programa en particular sobre eso. Los dos 

temas que yo recuerdo están vinculados a los derechos huma-

nos. Uno: el que se descubrió que las personas que estaban en 

el Patio 29 no eran quienes suponíamos que eran. Aquí hicimos 

dos programas en El Termómetro sobre eso. Y la segunda cosa 

de derechos humanos que yo recuerdo es el informe reciente de 

la Corte Suprema que dice que en las cárceles chilenas se están 

violando los derechos humanos. Si pretenden decir que este ca-

nal no es sensible a temas de los derechos humanos, yo te quiero 

decir, primero, que el dueño de este canal era contra el régimen 

de Pinochet. Era contra Pinochet. Dos: los periodistas que hay 

acá trabajaron en las revistas en que se opinaba de los derechos 

humanos y en las revistas de oposición en la época de la dicta-

dura. Los asuntos de derechos humanos son un gran tema para 

nosotros. Donde sepamos de un tema de derechos humanos va-

mos a hacer un programa sobre él10.

Nonetheless, this coverage appears to be very selective, and 
the media plays a crucial role in predetermining what will get 
societal attention. We can only assume, then, that the likeli-
hood of these themes getting any coverage is contingent upon 
factors such as a new event in the Tribunals of Justice, some-
thing else with sensational appeal, or, the level to which the 
story is international.

El Termómetro was cancelled in 2007. Del Río is now the 
host of the late night show Última Mirada, which airs Monday 
through Friday between midnight and 1:00 a.m. or 1:30 a.m., 
immediately after the late night news recap. On May, 2008, the 
program covered the news that the case of the detainment, tor-
ture, and execution of singer–songwriter Víctor Jara on Septem-
ber 15, 1973, in Estadio Chile (now called Estadio Víctor Jara) was 
suddenly cancelled on May 15. Del Río interviewed the prose-
cuting attorney Nelson Caucoto. The interview was broadcast 

8 Michelle Bachelet and her 

family experienced the violence 

of the Pinochet regime first-

hand. Her father, a general 

in the military, was tortured 

and killed for his opposition 

to Pinochet. Michelle and her 

mother were both imprisoned 

and tortured at Chile’s most 

notorious detention center, 

Villa Grimaldi.

9 Traduction: “What the 

government side is trying 

to say is that this station, 

which belongs to Piñera, is 

saying that the government 

isn’t doing anything to stop 

delinquency. But they don’t 

know that although Piñera 

is the owner, he does not get 

involved in media content. The 

reporters aren’t going to sell 

out to Piñera for a job. If they 

leave because Piñera is getting 

involved, he loses much more, 

and the station’s worth could 

drop to who knows where. 

Piñera is a businessman, 

and he’s also looking out for 

the value of a station on the 

rise. Alejandro Guillier, the 

station’s news anchor, is the 

most credible journalist in the 

country, so it doesn’t seem to 

me that what they are saying 

is very legitimate. This station 

has guidelines on the issues of 

delinquency and security, but 

they were developed before 

Piñera bought the station”.

e
n

s
ay

o
k

. sorensen









  /

  T
h

e 
C

as


e 
o

f 
C

hil


e
visión





: N

e
g

o
tiating





 D

ifficult






 D

isc


o
u

r
s

e
s 

o
n

 C
hil


e

an


 T
e

l
e

visi


o
n



CUADERNOS DE INFORMACIÓN / Nº 26 / 2010 - I (ener0 - junio) / ISSN 0716-162x96

with a split screen–Caucoto and del Río on the left, and film 
footage of Jara and the people and experiences he sang about on 
the right, including footage of soldiers and prisoners in Santi-
ago’s athletic stadiums that were converted into concentration 
camps, with the song “El derecho de vivir en paz” playing soft-
ly in the background. Perhaps because Jara is such an interna-
tionally recognized figure of the Chilean Nueva Canción move-
ment and an emblem of the brutality of the Pinochet regime, 
and also due to the public call that Jara’s widow and daughters 
made asking for more witnesses to step forward with informa-
tion, the case was reopened on June 3, 2008.

Del Río is also a regular member on the Sunday evening 
(10:00 p.m.) talk show Tolerancia Cero. Piñera has appeared on 
both programs–Última Mirada and Tolerancia Cero. On most oc-
casions, based on the material available to me through the In-
ternet, I did not hear any acknowledgment that the guest also 
happened to be the owner of the network. Disclosure of such in-
formation is expected in such cases in the United States. Howev-
er, when he appeared on Última Mirada in December 2008, del 
Río was able to raise the topic with Piñera since Piñera’s presi-
dential candidacy was being criticized by many as a conflict of 
interest with his ownership of multiple companies.

Perhaps the constraints imposed on El Termómetro and other 
network programming were never made more explicit than in 
another daring program on the same Chilevisión network called 
Ciento, which aired in 2002 on Monday nights from 10:00 to 
11:00. The Spanish word ciento means one hundred, in the case 
of the TV show, signifying 100 percent since the show revealed 
statistics about the Chilean people (suggesting that 100 percent 
of the Chilean population counts; everyone is included). How-
ever, spelled with an “s,” siento also means, “I feel,” which is just 
as relevant for the show since it posed questions to the Chilean 
public through surveys as well as one-on-one interviews con-
ducted by amateur videographers.

One episode of Ciento that aired in February 2002 was ti-
tled, “¿Quién manda en Chile?” (Who’s Running Chile?). Among 
the individuals interviewed in this episode were El Termómet-
ro’s host, Iván Núñez, and journalistic editor, Pablo Alvarado. 
When approached, Núñez initially turned his back on the cam-
era and the questioner. When he finally agreed to comply with 
the questioner, he lightheartedly replied that Alejandro Guilli-
er, then news anchor and news director for Chilevisión’s nightly 
news, ruled. Alvarado, seated at his desk with a poster of rev-
olutionary icon Ché Guevara plastered to the wall behind his 
computer, was more forthcoming. He identified Chile’s pow-
erful economic groups as ruling Chile.

In his 2002 interview, Guillier envisioned a moment in the 
future when human rights discourses would more rigorously 
be initiated again. He emphasized,

Yo soy de los que piensa que los países, si no tienen memoria his-

tórica, se confunden. Hay un período en que los que tienen in-

terés en saber lo que pasó son las generaciones que están com-

prometidas. Después hay un período en que el tema como que 

agota, la gente se cansa. Pero de pronto, ya, cinco años después, 

el tema vuelve a surgir. ¿Pero de quiénes? De los hijos, que quie-

ren saber lo que pasó11.

Guillier’s prediction that these sensitive discourses would 
eventually circulate more vigorously through a younger genera-
tion has in many ways come true as the first decade of the new 
millennium draws to a close. Although many of this young-
er generation have decided to seek outlets less restrictive than 
commercial television, their voices can be found if one seeks 
them out. During his interview, Alvarado declared, “Eso si 
merece un trabajo periodístico serio. Como los militares jue-
gan con los detenidos-desaparecidos…”12 Perhaps it is no sur-
prise that he did not stay at El Termómetro for long.

On May 26, 2008, ninety-eight ex-agents of the DINA –
Pinochet’s secret repressive forces– were charged in the cas-
es of detainment, torture, murder, and disappearance of for-
ty-two victims. The victims had been detained at some of the 
most infamous torture centers in Chile–José Domingo Cañas, 
Villa Grimaldi, Londres 38, and La Venda Sexy. According to the 
newspaper La Nación, this was, to date, “El mayor golpe a la 
represión de la dictadura de Augusto Pinochet”13 (Escalante, 
May 27, 2008). Yet, scanning through the text and video links 
on the Chilevisión Web site during the last week of May and the 
first week of June, there was no information available on this 
case, and limited information available in other media outlets.

5. Conclusión
Television is expensive, limited, and tightly controlled. 

Sometimes the constraints imposed on journalists, produc-
ers, and networks seem insurmountable. Censorship and self-
censorship are normally the rule. Nonetheless, certain dis-
courses regarding crucial subjects normally considered taboo 
can sometimes maneuver their way into the mediated public 
sphere. It is what happens through these gaps and fissures in 
the television industry that offers hope in Chile, where, pres-
ently, the unspoken is often more pronounced than the spoken.

As divided as the Chilean people may be, they have all lived 

10 Traduction: “The last two 

cases of human rights that 

I know of were thoroughly 

covered here. El Termómetro 

did a special program on it 

on. There are two issues that 

I remember related to human 

rights. One was the discovery 

that the people buried in Patio 

29 [of the cemetery] were not 

who they were thought to be, 

and we did a show on that. 

The second thing I remember 

about human rights was the 

recent Supreme Court report 

that said that Chilean prisons 

were violating human rights. 

If someone tries to say that 

this station is not sensitive to 

issues of human rights, well, 

I just want to say that first, 

the station owner was against 

the Pinochet regime. He was 

against Pinochet. And second, 

the reporters who work here 

worked in the magazines that 

spoke out on human rights 

and the opposition during the 

dictatorship. Human rights is a 

big issue for us. Whenever we 

learn of a human rights issue, 

we do a program on it”.



97

through some of the same experiences, especially during the 
dictatorship. While they may cling to different myths, or as 
historian Steve Stern would describe them, emblematic memo-
ries – whether they are the myth of Pinochet as savior of the fa-
therland, Allende as savior of the working poor, or something 
entirely different – they were all encouraged to accept one ver-
sion of history during the military regime. It is that version of 
history, already known by those who survived the dictatorship, 
that now becomes, as the editors of Cahiers du cinema would de-
scribe it, the ‘factor of non-recognition’. Consider their discus-
sion of the film Young Mr. Lincoln: “But such repression is pos-
sible (acceptable by the spectator) only inasmuch as the film 
plays on what is already known about Lincoln, treating it as if it 
were a factor of non-recognition and at the limit, a not-known (at 
least, something that nobody wants to know anymore, which 
for having been known is all the more easily forgotten)” (Mast 
and Cohen, 797). Despite a lack of direct confrontation with 
the legacy of Pinochet’s violent regime, television producers 
and viewers alike share a common bond – one of silent knowl-
edge, which occasionally gets articulated, usually briefly and 
incompletely, but oftentimes poignantly, in the flow of com-
mercial television discourse.

The media’s central role in structuring knowledge about 
history involves not only representation but also a lack of rep-

resentation that ensures the strategic absence of certain topics. 
However, a lack of representation does not necessarily lead to a 
lack of consideration and even coded discussion of taboo sub-
jects in the mainstream media. As Caldwell explains, “Televi-
suality is indeed a leaky system. Those who describe it as an 
inherently illusory, hegemonic, and deceptive system fail to see 
that it is also an instrumental system, one that can be used by 
the marginal as well as abused by the powerful” (1995, 330). 
Spigel and Curtin confirm the subversive potential of a medi-
um that can sometimes challenge the very hegemonic struc-
tures that maintain it: “In short, it seems more productive to un-
derstand the ways in which powerful media institutions must 
transmit certain types of popular knowledge that ultimately 
disrupt the logic of their own functional requirements for eco-
nomic stability” (1997, 9).

Those who wish to dismiss television as a tool that belongs 
exclusively to the controlling economic and political elite need 
to reconsider. As television personalities and audiences deli-
cately dance around the sensitive themes of human rights, so-
cial justice, and political change, some significant dialogue is 
taking place through a medium to which an enormous num-
ber of Chilean people are exposed. Those who work within 
the industry, though, are quite aware of the constraints im-
posed on them.

References

Alvarado, P. (2002). Personal interview. Santiago, April 4.

Caldwell, J. T (1995). Televisuality: Style, Crisis, and Authority 
in American Television. New Brunswick, NJ: Rutgers 
University Press.

Comisión Chilena de Derechos Humanos. (1999). Nunca 
más en Chile: Síntesis corregida y actualizada del Informe 
Rettig. Santiago: LOM Ediciones,.

Crofts, W., Stephen, B. (2006): Assembled Agency: Media 
and Hegemony in the Chilean Transition to Civilian Rule. 
Media, Culture & Society 28(5), 671–93.

Crofts, W., Stephen, B. (September 2006). Transnation: 
Globalization and the Reorganization of Chilean 

Television in the Early 1990s. Journal of Broadcasting & 
Electronic Media 50,3. http://findarticles.com/p/articles/mi_
m6836/is_3_50/ai_n24999198/print (accessed May 30, 
2008).

Del Río, M. (2006). Personal interview. Santiago, July 11.

Escalante, J. (2008, May 28). El golpe más grande a la 
represión. La Nación. http://www.lanacion.cl/prontus_
noticias_v2/site/artic/20080526/pags/20080526213404.
html.

Fraser, N. (1999). Rethinking the Public Sphere: A 
Contribution to the Critique of Actually Existing 
Democracy. En Simon During (Ed.) The Cultural Studies 
Reader, 2nd ed., 518-36. New York: Routledge.

11 Traduction: “I’m one of those 

who believes that countries 

that don’t have historic 

memory get confused. There 

is a period in which those who 

want to know what happened 

are the generations that were 

most affected. Then there is a 

period during which the people 

are tired of it. But then, maybe 

another five years later, the 

issue comes up again. But by 

whom? The children who want 

to know what happened”.

12 Traduction: “The way that 

the military plays with the 

detained and disappeared 

deserves serious journalistic 

investigation…”

13 Traduction: “The greatest 

blow to the repression 

of Augusto Pinochet’s 

dictatorship”.

e
n

s
ay

o
k

. sorensen









  /

  T
h

e 
C

as


e 
o

f 
C

hil


e
visión





: N

e
g

o
tiating





 D

ifficult






 D

isc


o
u

r
s

e
s 

o
n

 C
hil


e

an


 T
e

l
e

visi


o
n



CUADERNOS DE INFORMACIÓN / Nº 26 / 2010 - I (ener0 - junio) / ISSN 0716-162x98

General Assembly of the United Nations. (December 10, 
1948). Universal Declaration of Human Rights. http://
www.un.org/en/documents/udhr/ (accessed December 31, 
2009).

Guillier, A. (2002). Personal interview. Santiago, April 8, 
2002.

Hall, S. (1999). Encoding, Decoding. In Simon During (Ed.) 
The Cultural Studies Reader. 2nd ed., 507-17. New York: 
Routledge.

 Informe de la comisión nacional sobre prisión política y 
tortura. http://www.comisiontortura.cl/listado_informes.
html (accessed August 1, 2008).

Kirmayer, L.J. (1996).Landscapes of Memory: Trauma, 
Narrative, and Dissociation. In Antze, P. & Lambek, M. 
(Eds.) Tense Past: Cultural Essays in Trauma and Memory, 
173-98. New York: Routledge, 

KNIGHT Line International. Dermota, K. Overcoming 
Obstacles: Investigative Reporting Where There are Few 
Press Freedoms. Summer 2001.

León-Dermota, K. (2003). …And Well Tied Down: Chile’s Press 
Under Democracy. Westport, CT: Praeger.

Marré, X., Lara. R. and Ávalos. H. (2005,March 11). Schaefer 
en Buenos Aires: El fin de una larga clandestinidad. 
ElMercurio.com, http://diario.elmercurio.cl/detalle/
index.asp?id=%7B79267bd8-953c-4c54-bc18-
6ede32434484%7D.

Mast, G., & Cohen, M. (Eds.) (1979) A Collective Text by 
the Editors of Cahiers du cinema: John Ford’s Young Mr. 
Lincoln. In Film Theory and Criticism: Introductory Readings, 
2nd ed., 778–831. New York: Oxford University Press.

Matus, A. (1999). El libro negro de la justicia chilena. Buenos 
Aires: Editorial Planeta.

Rating Minuto a Minuto.(15,7,2003). Rating Todos. Canal: 
11. Programa: El Termómetro.

Roniger, L., & Sznajder, M. (1999). The Legacy of Human-
Rights Violations in the Southern Cone: Argentina, Chile, and 
Uruguay. New York: Oxford University Press.

Spigel, L., & Curtin, M. (Eds.). (1997) The Revolution Wasn’t 
Televised: Sixties Television and Social Conflict. New York: 
Routledge,.

Storey, J. (1998). An Introduction to Cultural Theory and 
Popular Culture. 2nd Ed. Athens: University of Georgia 
Press.

Teletrece Internet. (August 12, 2008). Cinco altos oficiales 
del Ejército procesados por caso Huber. http://teletrece.
canal13.cl/t13/html/Noticias/Chile/351126Iimprimirq1.
html. (Accessed August 13, 2008).

Kristin Sorensen es profesora asistente de Estudios Globales en la Universidad de Bentley, Waltham, 
Massachusetts, EE.UU. / Ph.D. en Comunicación y Cultura de la Universidad de Indiana (2005). / M.A. en Artes de 
los Medios de la Universidad de Arizona. / B.A. en Comunicación de la Universidad de Massachusetts. / Autora del 
libro Media, Memory, and Human Rights in Chile, (2009). Nueva York: Palgrave Macmillan.


