Transposition of El húsar de la muerte of Pedro Sienna by La Patogallina Collective

Main Article Content

Isabel Andrea Sapiaín Caro
Carla Cortez Cid

Abstract

This work analyzes the “adaptation” of the film El húsar de la muerte of Pedro Sienna made by La Patogallina collective. It explores the link between both pieces from the transposition viewpoint, the relationship between the silent cinematographic language and the theatrical one, and the political aftermaths of the theater piece. For such reasons, it notes the success achieved by the movie, the popularity of the character Manuel Rodriguez, the characteristics of the play and the narrative and aesthetics operations of the transposition. With this, La Patogallina would build a piece that celebrates both the silent cinema code from the theatrical language and the figure of Manuel Rodriguez, updating its political meaning and that of its fight in contemporary Chile.  

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Isabel Andrea Sapiaín Caro, Universidad de Buenos Aires

Profesora de Estado en Castellano y Licenciada en Educación en Castellano egresada de la Universidad de Santiago de Chile. Actualmente cursa la Maestría en Estudios de Teatro y Cine Latinoamericano y Argentino en la Universidad de Buenos Aires. Su última ponencia presentada fue “Una visión sobre el trauma en la sociedad chilena de posdictadura en La amante fascista de Alejandro Moreno” en el XXIV Congreso Internacional de Teatro Iberoamericano y Argentino, GETEA, Buenos Aires, 2015; publicó en coautoría con Carla Cortez Cid “La tragedia del teatro y de la historia no oficial en Shakespeare falsificado de Luis Barrales” en la Revista Apuntes de Teatro n° 141, 2016.

Carla Cortez Cid, Universidad de Buenos Aires (Argentina)


Profesora de Estado en Castellano egresada de la Universidad de Santiago de Chile.

Maestranda en Estudios de Cine y Teatro Latinoamericano en Universidad de Buenos Aires. Sus últimas ponencias presentadas son  “La Frontera y Tony Manero: identidades, violencias y restos que apuntan al pasado” en V Encuentro Internacional de Investigadores de cine chileno y latinoamericano de Cineteca Nacional de Chile 2015, y “Experiencia y posdictadura en Villa de Guillermo Calderón” en el XXIV Congreso Internacional de Teatro Iberoamericano y Argentino, GETEA, Buenos Aires, 2015. Publicó en coautoría con Isabel Sapiaín “La tragedia del teatro y de la historia no oficial en Shakespeare falsificado de Luis Barrales” en la Revista Apuntes de Teatro n° 141, 2016.