The Cosmic Flower Bifrontality and Thirdness in Jorge Acha’s Amapola

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Ezequiel Iván Duarte

Abstract

The article aims to analyze the structure of characters in the film screenplay Amapola by Jorge Acha drawing a parallelism with the tricotomic cosmological structure proposed by Charles Sanders Peirce. Likewise the vegetal metaphysics of Maurice Maeterlinck and Emanuele Coccia are recovered, especially in their conception of the flower as a mediating element between the terrestrial and the aerial, and what this hypothesis has of similarity with the Peircean conception and, therefore, according to our proposal, with that of Acha's script. Thus, we proceed methodologically by explaining and arguing the similarities between the cosmologies of the analyzed text and the proposed philosophical sources. In this way, the essay seeks to show how the script has a form based on oppositions with continuity between its parts that bring it closer, in that sense, to the baroque aesthetic and differentiate it from the oppositions without continuity that structure the dominant thought and worldview in the West.

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Author Biography

Ezequiel Iván Duarte, Instituto de investigaciones en comunicación, Universidad Nacional de La Plata

Licenciado, profesor y doctor en Comunicación por la Universidad Nacional de La Plata. Becario posdoctoral de la Universidad Nacional de La Plata con lugar de trabajo en el Instituto de Investigaciones en Comunicación de la Facultad de Periodismo y Comunicación Social.

Tesis doctoral: Na(rra)ciones imaginarias. Figuraciones de la historia en la obra de Jorge Acha, 2020, https://doi.org/10.35537/10915/90807

Proyecto de investigación posdoctoral: Comunicología de la imagen en movimiento digital

Últimos artículos publicados:

"El abordaje del cuerpo en 'Habeas Corpus' de Jorge Acha: indeterminación, imagen crística y subversión sexual". Pasavento: revista de estudios hispánicos, vol IX, nº 1, 2021, pp. 47-62, https://doi.org/10.37536/preh.2021.9.1.1082

"Apuntes iniciales acerca de las potencialidades de las imágenes digitales cinematográficas". Actas de periodismo y comunicación social, vol. 6, nº 1, 2020, http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/113493

"El hechizo del blanco: Moby-Dick en un guion de Jorge Acha". Actas de periodismo y comunicación social, vol. 6, nº 2, 2020, http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/123504

"El pecado puede ser tan negro como vos y tu color me ha corrompido". Giallo: crimen, sexualidad y estilo en el cine de género italiano, Eds. Natalio Pagés, Álvaro Bretal y Carlos Pagés. Buenos Aires, Rutemberg, 2019, pp. 371-380.

"Distinciones en el cine: el dualismo filosófico a la luz del signo peirceano". Questión, nº 62, 2019, https://doi.org/10.24215/16696581e160

https://orcid.org/0000-0002-5600-628X

References

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