Stasis Artifact

Main Article Content

Alejandra Castillo

Abstract

With the figure of the stasis artifact, I would like to study the political design that unfolds during the Unidad Popular in Chile in relation to its objects of projection. In particular, I will focus on the documentary work carried out by Angélica Vázquez in the documentary Crónica del salitre (1971); Marilú Mallet in the documentary Amuhuelai-mi (1972); and Valeria Sarmiento with the documentary Un sueño como de colores (1972). These documentaries record the ways in which the Unidad Popular's politics is organized around socialist production, their gaze is one of militancy and complicity with the transformation process that is taking place. However, at the same time, these documentaries interrupt the very figuration of “labor” by the images themselves. In other words, they interrupt the idea of ​​“production”. This interruption of the image by the image is what could be called a stasis artifact.


 

Article Details

Section
Dossier

References

Referencias

Bodei, Remo. La vida de las cosas. Amorrortu, 2015.

Deleuze, Gilles. «¿Qué es un dispositivo?». Michel Foucault, filósofo. VV. AA. Gedisa, 1990.

Déotte, Jean-Louis. La época de los aparatos. Metales Pesados, 2012.

Esteves, Antonella. ¿Por qué filmamos lo que filmamos? La Pollera, 2020.

Foster, Harold. Diseño y delito. Akal, 2002.

Groys, Boris. Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea. Caja Negra, 2014.

––. Devenir obra de arte. Caja Negra, 2023.

Jonas, Hans. «Homo pictor: la libertad de la imagen». El principio de la vida. Trotta, 2000, pp. 217-245.

Kirkwood, Julieta. Ser política en Chile. Los nudos de la sabiduría feminista. Cuarto Propio, 1990.

Loraux, Nicole. La ciudad dividida. Katz Editores, 2008.

––. «La guerre dans la famille». La Grèce hors d’elle et autres textes. Éditions Klincksieck, 2021.

Mistral, Gabriela. Recados completos. La Pollera, 2023.

Parra, Nicanor. Artefactos. Editorial Universitaria, 1972.

Pasolini, Pier Paolo. Poesía en forma de rosa. Visor, 2005.

Ponge, Francis. Antología. Traducción y notas de Waldo Rojas. LAR Ediciones, 1991.

Santa Cruz, Eduardo. La máquina de las multitudes. Ilusión y cine en Chile, 1900-1950. Palinodia, 2022.

Vázquez, Angelina. «Antes del golpe: primeros pasos en el cine». Nomadías. El cine de Marilú Mallet, Valeria Sarmiento y Angelina Vázquez. Editado por Elizabeth Ramírez Soto y Catalina Donoso Pinto. Metales Pesados, 2016.