The Meridian Line: Writing and Visuality in Paul Celan escritura y visualidad en Paul Celan

Main Article Content

Marcela Rivera Hutinel

Abstract

This article interrogates the intersection between writing and visuality in Celan’s poetics, based on the following route: a first section focuses on the impact of his encounter with Gisèle Lestrange, giving an account of Celan’s recognition of the significant imprint that Lestrange’s art of engraving leaves on his own poetic exercise. The growing use of terms from the art of engraving, both in his poetry and in his poetological reflections, will allow us to understand the relationship that the poet maintains with certain forms of critical imagination coming from the visual arts. In a second section, we trace how The Meridian, the title of her decisive poetological manifest, finds its space of germination in an engraving that Lestrange sends to Nelly Sachs, and in whose lines the poet recognizes, as in her correspondence with Celan, «meridians of the pain and consolation». A third section takes up Derrida’s question regarding how to read the practice of language carving in Celan. A final section succinctly addresses the relationship between image and resistance, based on the drawing of burning candles that Celan made as a child and the «call to poets» that he received from the anarchist Gustav Landauer. 

Article Details

Section
Dossier

References

Referencias

Araya, Pedro. «La lengua a dos voces». El Mercurio. Suplemento Revista de libros. 7 de julio de 2001, p. 12. https://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/bnd/628/w3-article-254753.html

Bachelard, Gaston. La llama de una vela. Monte Ávila, 1975.

Badiou, Alain. Pequeño tratado de inestética. Prometeo, 2009.

Bardet, Marie. Pensar con mover. Un encuentro entre danza y filosofía. Cactus, 2012.

Bollack, Jean. Poesía contra poesía. Celan y la literatura. Trotta, 2005.

Broda, Martine. «La leçon de Maldelsteim». Contre-jour. Études sur Paul Celan. Les Éditions du Cerf, 1986.

Camhi, Victor. «Littéralité de la poésie» (compte rendu de l’édition Paul Celan, Gisèle Celan-Lestrange, Correspondance). To Vima. Supplément littéraire, 3 de junio de 2001, p. 39.

Carson, Anne. Economy of the Unlost. Princeton University Press, 1999.

Celan, Paul. «Carta a Hans Bender». Trad. de Hugo Gola. Poesía y poética, nº 28, 1997, pp. 66-67.

––. Obras completas. Trad. de José Luis Reina Palazón. Trotta, 2002.

––. Renverse du souffle. Trad. de Jean-Pierre Lefebvre. Seuil, 2003.

––. Microlitos. Trotta, 2015.

––. y Gisèle Celan-Lestrange. Correspondencia (1951-1970). Trad. de M. Armiño. Fondo del Libro/Siruela, 2011.

Cixous, Hélène. «Vols d’aveugle autour d’une librairie». Études françaises, vol. 38, nº 1-2, 2002, pp. 263-275.

Cohen, Esther, ed. Imágenes de resistencia. Universidad Nacional Autónoma de México, 2020.

Derrida, Jacques. L’écriture et la différence. Éditions du Seuil, 1967.

––. Schibboleth. Pour Paul Celan. Galilée, 1986.

––. «Lo ilegible». No escribo sin luz artificial. Cuatro.publicaciones, 1999, pp. 49-64.

––. «La vérité blessante. Ou le corps à corps des langues». Entrevista con Évelyne Grossman, 12 de diciembre de 2003. Europe. Revue littéraire mensuelle, nº 901, 2004, pp. 8-27.

––. «Poétique et politique du témoignage». Cahiers de l’Herne: Derrida (M.-L. Mallet y G. Michaud dir.). L’Herne, 2004, pp. 521-539.

––. Béliers. Le dialogue ininterrompu: entre deux infinis, le poème. Galilée, 2003.

Dimian-Hergheligiu, Raluca. «Mots et images. Constructions visuelles dadaïstes et surréalistes dans les poèmes de jeunesse de Paul Celan». Germanica, nº 62, 2018, pp. 97-110.

Ferrer, Jesús. «Aproximación fenomenológica a la experiencia poética en Paul Celan». Arbor, vol. CLXXXV, nº 736, pp. 267-280.

Gadamer, Hans-George. «Texto e interpretación». Diálogo y deconstrucción. Los límites del encuentro entre Gadamer y Derrida. Cuaderno Gris, 1998.

García, Francisca. «Imaginería fotosensible: Guadalupe Santa Cruz y la escritura con grabado». Pasavento. Revista de estudios hispánicos, vol. 15, nº 1, 2015, pp. 53-62.

Heine, Stefanie. Poetics of Breathing: Modern Literature’s Syncope. SUNNY Press, 2021.

Jerade, Miriam. «Memoria y voces: Paul Celan». Acta Poética, vol. 27, nº 2, pp. 151-166.

Kofman, Sarah. Paroles suffoquées. Galilée, 1986.

Landauer, Gustav. Un appel aux poétes et autres essais. Sandre editeur, 2009.

Launay, Jean. «Une lecture de Paul Celan». Po&sie, nº 9, 1979, pp. 3-8.

Lauterwein, Andréa. «Graver l’épreuve avant la lettre. Paul Celan et Gisèle Celan-Lestrange». À la croisée des langages. Texte et Arts dans les pays de lange allemande. E. Brender et al. (dir.). Presses Sorbonne Nouvelle, 2006.

Le Rider, Jacques. «Crise du langage et position mystique: le moment 1901-1903, autour de Fritz Mauthner». Germanica, nº 43, 2008, pp. 1-8.

Lerousseau Andrée. «Comme une clarté sur le mur, malgré tout. Relecture de la correspondance de Nelly Sachs et Paul Celan». Germanica, nº 67, 2020, pp. 213-222.

Lisse, Michel. L’expérience de la lecture 2. Le glissement. Galilée, 2001.

Mandesltam, Ósip. «Del interlocutor». Revista Nombres, nº 6, Dossier: Celan, 1995, pp. 189-195.

Margel, Serge. «Lire Le Meridién». Altérités de la littérature. Philosophie, ethnographie, cinéma. Hermann, 2018.

Martínez-Falero, Luis. «Paul Celan/Gisèle Celan-Lestrange: poesía y trazo frente al horror». Estudios de Literatura Comparada. Dossier Las Artes de la Vanguardia Literaria, vol. 1, 2018, pp. 60-71.

Nancy, Jean-Luc. «Un souffle». Revue Descartes, nº 15, 1997, pp. 13-16.

Nouss, Alexis. «Memorie et survie: une lectura de Paul Celan». Études françaises, vol. 34, nº 1, 1998, pp. 87-104.

––. «Wundgelesenes». Études françaises, vol. 38, nº 1-2, 2002, pp. 219-238.

––. «Hablar sin voz». Decir el acontecimiento, ¿es posible?. Seminario de Montreal, para Jacques Derrida. Arena, 2006.

––. Paul Celan. Les lieux d’un déplacement. Le Bord de l’eau, 2010.

Oyarzun, Pablo. «Una doble extrañeza. Notas sobre Unheimlichkeit en El Meridiano de Celan». Revista de Teoría del arte, nº 14/15, 2006, pp. 7-29.

––. Entre Celan y Heidegger. Metales Pesados, 2013.

Pageaux, David Henri. La Littérature Générale et Comparée. Armand Colin, 1994.

Peyré, Yves. Peinture et poésie. Le dialogue pour le livre 1874-2000. Gallimard, 2001.

Piglia, Ricardo. Crítica y ficción. Penguin Random House, 2014.

Pisano, Libera. «Anarchic Scepticism: Language, Mysticism and Revolution in Gustav Landauer». Yearbook of the Maimonides Centre for Advanced Studies. De Gruyter, 2019.

Räsänen, Pajari. Counter-Figures. An Essay on Antimetaphor. Helsinki University Printing House, 2007.

Richter, Alexandra, «Prier pour le petit bossu. La dimension politique de l’attention dans Le Méridien de Paul Celan», Po&sie, nº 159, 2017, p. 111-121. Doi: 10.3917/poesi.159.0111

Sachs, Nelly. «Poemas de Nelly Sachs. Traducidos por Ronald Kay». Anales de la Universidad de Chile, abril-junio, 1966.

––. «Nelly Sachs - Paul Celan: Correspondencia». Nombres. Revista de Filosofía, año VIII, nº 11-12, 1998, pp. 115-170.

Santa-Cruz, Guadalupe. Lo que vibra por las superficies. Sangría Editora, 2013.

––. «Quebrada. Las cordilleras en andas». El vivero y el inventario. Antología narrativa. Sangría Editora, 2018.

Speier, Michael. «Tiempo de que llegue a ser tiempo». Entrevista de Emma Julieta Barreiro. Revista Casa del tiempo, 2020. https://casadeltiempo.uam.mx/index.php/archivo/9-ct65/5-articulo-5-profanos-isouffle

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.