Consumo y territorio: antecedentes teóricos para el estudio de nuevas formas de segregación socioespacial

Authors

  • RICARDO RUBIO GONZALEZ Pontificia Universidad Católica de Chile

Keywords:

Consumo, Globalización, Territorio, Segregación socioespacial

Abstract

Nowadays principles such as individualism, hedonism and consumerism have been ratified by consumer society and

postmodernism’s interpretation of cultural change. Thus consumption has gained importance in a global society context, with

increasing interaction levels at planetary scale and new ways of social and territorial segregation. Key elements in wich

relation between consumption and territory appears submitted in this paper are postmodern interpretation of reality, mass

culture as well as consumer society. Discussion trys to join in an every time dynamic debate in Geography

References

BARATA SALGUEIRO, T. (1996): Do comércio à distribuição. Roteiro de uma mudança. Oeiras. Celta Editora, 268 p.
BAUDRILLARD, J. (1974): La sociedad de consumo. Plaza & Janés. Barcelona, 278 p.
CASTELLS, M. (1996): La era de la información. Economía, sociedad y cultura. La sociedad red. Volumen I. Madrid. Alianza, 590 p.
CARAVACA, I. (1998): Los nuevos espacios emergentes. Estudios Regionales. (50): 39-80.
GARCIA BALLESTEROS, A. (1998): Nuevos espacios de consumo y exclusión social. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, (18): 47-63.
GEORGE, P. (1972): Geografía del consumo. Barcelona. Oikos-Tau, 118 p.
HALLBERG, G. (1997): Todos los consumidores no son iguales. La estrategia de marketing diferencial para conseguir la fidelidad de los consumidores a las marcas. Bilbao. Ediciones Deusto, 298 p.
HARVEY, D. (1990): The condition of postmodernity. An enquiry into the origins of the cultural change. 10ª reimpresión. Cambridge, MA. Blackwell Publishers, 378 p. Méndez, R. (1997): Geografía económica. La lógica espacial del capitalismo global. Barcelona. Editorial Ariel, 384 p. Serie Geografía.
PROGRAMA DE LAS NACIONES UNIDAS PARA EL DESARROLLO (PNUD) (1997): Informe sobre desarrollo humano 1997. Madrid. Ediciones Mundi- Prensa, 262 p.
PROGRAMA DE LAS NACIONES UNIDAS PARA EL DESARROLLO (PNUD). (1998): Informe sobre desarrollo humano 1998. Madrid. Ediciones Mundi- Prensa, 228 p.
RUBIO GONZALEZ, R. (2000): Globalización y mercado de trabajo: retos y oportunidades para la promoción del empleo en el medio local. Comunicación presentada al II Coloquio Internacional de Geocrítica “Innovación, desarrollo y medio local. Dimensiones sociales y espaciales de la innovación”. Departamento de Geografía Humana. Universidad de Barcelona. Mayo.
SANCHEZ, J.E. (1991): Espacio, economía y sociedad. Madrid. Siglo XXI, 338 p.
SANTOS, M. (1996): De la totalidad al lugar. Barcelona. Oikos-Tau, 167 p.
VATTIMO, G. y otros (1990): En torno a la postmodernidad. Barcelona. Anthropos

How to Cite

RUBIO GONZALEZ, R. (2021). Consumo y territorio: antecedentes teóricos para el estudio de nuevas formas de segregación socioespacial. Revista De Geografía Norte Grande, (27), 181–187. Retrieved from https://ojs.uc.cl/index.php/RGNG/article/view/43337

Issue

Section

Artículos