¿Is sound a matter of architectural space?

The case of auditive stimulation in childhood

Authors

  • Enrique Rivadeneira Barrios Escuela de Arquitectura Universidad de Valparaíso

DOI:

https://doi.org/10.7764/plan.050.110

Keywords:

Playful void, Acoustic stimulation, Early childhood

Abstract

 

This article addresses the possibility of considering sound as a matter that is part of the architectural space. This means not only recognizing its presence in space, but its design includes shaping the sound and its appearance. This is done through a case study, the design of a playful stimulation void for early childhood. The proposal for this space is a sound stimulation module, whose design process fundamentally requires including sound as a core part of living. The results show that this is a complex process in which the architecture profession does not have many skills. The role of sound within architecture is reconsidered, establishing points of contact with other trades that could contribute positively to the formal consideration of sound as part of the architectural space

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angel-Alvarado, R. (2016). El desarrollo auditivo en la primera infancia: Compendio de evidencias científicas relevantes para el profesorado. Revista Electrónica Educare. https://www.redalyc.org/jatsRepo/1941/194150012004/html/index.html

Cruz Covarrubias, A. (1954). Proyecto para una Capilla en el Fundo Los Pajaritos. Anales UCV, 1, 235–242.

Encinas, J. (2016). Noticias desde la Ciudad del Sol: Acercamientos entre arquitectura y educación temprana. In Fundación Arquia & Los libros de la catarata (Eds.), La arquitectura a través del juego (pp. 79–92).

Gurdon, C., & Medina, P. (2021). Una ciudad que acompaña a la infancia, acompaña a todos. Revista Planeo, 48.

Hüg, M. X., & Arias, C. (2009). Estudios sobre localización auditiva en etapas tempranas del desarrollo infantil. Revista Latinoamericana de Psicologia, 41(2), 225–242.

Iommi Echeverría, A. (2018). Plotino La belleza y el origen de las figuras en la materia. Rivista Di Filosofia Neo-Scolastica, 3, 529–545.

Munar, E., Rosselló, J., Mas, C., Morente, P., & Quetgles, M. (2002). El desarrollo de la audición humana. Psicothema, 14(2), 247–254.

Pérez, F. (2008). Ianis Xenakis, La arquitectura de la música. Arq, 70, 70–73.

Reyes, J. M., & Lugo, P. E. (2020). EL CONFINAMIENTO POR COVID, UNA OPORTUNIDAD PARA REVALORIZAR EL JUEGO INFANTIL EN EL ESPACIO PÚBLICO El caso del barrio La Concha en Chiautempan, Tlaxcala, México. Planeo, 44. https://doi.org/10.1142/7114

Saavedra, R. (2015). Corredor de los colores. Acto&Forma, 4, 6–11.

Schönberg, A. (1967). Fundamentals of Musical Composition. In G. Strang & L. Stein (Eds.), Faber and Faber. Faber and Faber Limited.

Published

2023-07-08

How to Cite

Rivadeneira Barrios, E. (2023). ¿Is sound a matter of architectural space? The case of auditive stimulation in childhood. Revista Planeo, (50), 8. https://doi.org/10.7764/plan.050.110

Issue

Section

PLANEO Academia