Characterization of the recipient of environmental education. Sub-humid zone of Chile

Authors

  • ANA MARIA ERRAZURIZ K Pontificia Universidad Católica de Chile
  • JOSE IGNACIO GONZALEZ L Pontificia Universidad Católica de Chile
  • PILAR CERECEDA T Pontificia Universidad Católica de Chile
  • LUIGI ANDRE BRIGNARDELLO T. Pontificia Universidad Católica de Chile

Keywords:

Environmental education, Sub-humid zone, socioeconomic indicators, recipients

Abstract

The environmental education requires knowledge about the receiver of the teaching. Under this perspective, the following aspects of the communes of the Subhumid Unit of Chile were analyzed: urban and rural population categories and the social and economic indicators of habitability of the house, social vulnerability and instruction levels. The results of the analysis indicated a strong coincidence between the best parameters of the social and economical indicators with those communes of high percentage of urban population that belong to the big cities; in the opposite, the rural communes frequently show different situations in regard to the indicators analized, and in some cases, deficient categories in all of them. According to these results, different strategies should be applied to environmental education related to the social and economical level of the recipient.

Author Biographies

ANA MARIA ERRAZURIZ K, Pontificia Universidad Católica de Chile

Instituto de Geografía Pontificia Universidad Católica de Chile

JOSE IGNACIO GONZALEZ L, Pontificia Universidad Católica de Chile

Instituto de Geografía Pontificia Universidad Católica de Chile

PILAR CERECEDA T, Pontificia Universidad Católica de Chile

Instituto de Geografía Pontificia Universidad Católica de Chile

LUIGI ANDRE BRIGNARDELLO T., Pontificia Universidad Católica de Chile

Instituto de Geografía, Pontificia Universidad Católica de Chile

References

CADUTO, MICHAEL J. (1995): Guía para la enseñanza de valores ambientales. Serie de Educación Ambiental 13. 3a edición. Programa Internacional de
Educación Ambiental UNESCO-PNUMA; Bilbao, España. 106 págs.
ERRAZURIZ, A.M. et al. (1997a): Geografía y Educación Medioambiental. En: Revista de Geografía Norte Grande, 24: 191-193.
ERRAZURIZ, A.M. et al. (1997b): Educación medioambiental: Base Geográfica comunal del Chile Arido. En: Anales de la Sociedad Chilena de Ciencias Geográficas, octubre 1997, Santiago de Chile.
ERRAZURIZ A.M. et al. (1998): Unidades territoriales homogéneas como base geográfica para una Educación Medioambiental. En: Terra Australis N° 43, 1998. Instituto Geográfico Militar. Santiago de Chile.
HUNGERFORD, H.R. y R.B. PEYTON (1995): Cómo construir un programa de educación ambiental. Serie de Educación Ambiental 22. 3ª edición. Programa Internacional de Educación Ambiental
UNESCO-PNUMA; Bilbao, España. 59 págs.
MARTIN, FRANCISCA (1996): Educación ambiental. Editorial Síntesis, Madrid, España. 159 págs.
SANCHEZ, ALFREDO (1987): Las desigualdades regionales y el bienestar en Chile. Editorial de la U. de Concepción; Concepción, Chile. 119 págs.
SOUCHON, CHRISTIAN (1994): Programa de educación sobre conservación y gestión de los recursos naturales. Serie de Educación Ambiental 3. Programa Internacional de Educación Ambiental UNESCO-PNUMA; Bilbao, España. 75 págs.
UNESCO (1995) Programa de educación sobre problemas ambientales en las ciudades. Serie de Educación Ambiental 4. 4ª edición. Programa Internacional de Educación Ambiental UNESCO-PNUMA; Bilbao, España. 132 págs.

How to Cite

ERRAZURIZ K, A. M., GONZALEZ L, J. I. ., CERECEDA T, P., & BRIGNARDELLO T., L. A. . (2021). Characterization of the recipient of environmental education. Sub-humid zone of Chile. Revista De Geografía Norte Grande, (25), 15–23. Retrieved from https://ojs.uc.cl/index.php/RGNG/article/view/42189

Issue

Section

Artículos