Jesus and the Demons: Portraits of the spiritual Seeing in Mark’s Gospel. Origen, Bonaventure and Ignatius as hermeneutic reading key of the Gospel
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Resumen
Abstract: In Mark’s narrative, it is possible to identify three important verbs that signify visual perception: Horáō, Blépō, and Theōréō with their respective nuances. In addition to their lexicographic definitions, they acquire a very unique semantic dimension depending on their subject, object, and narrative context. These syntactic and narrative determinations of the analysis applied to selected texts allow the reader to discover a meta-physical portrait of seeing in Jesus and the demons. This means that their seeing goes beyond the physical limits of the corporeal perception, being able to perceive the supernatural dimension immersed in the circumstantial events. This reading founds its hermeneutic ground in the notion of the soul’ senses developed by Origen which found later on its development in the theological thoughts of Bonaventure, and its practical and spiritual application in Ignatius of Loyola’s spiritual exercise. This hermeneutic key applied to the Markan pericopes through the narrative and semantic approach helps the reader to discover the spiritual dimension of the perception of Jesus and the demons, and their semantic implications in the kerygmatic narrative addressed to the community implied as the receptor of the markan message.
Keywords: Horáō, Blépō, Theōréō, to see, to observe, to contemplate, Jesus, Demons, physical, meta-physical.
Resumen: En la narrativa del evangelio de Marcos es posible identificar tres verbos fundamentales que significan percepción visual: Horáō, Blépō y Theōréō. Estos engloban diversos niveles de significación que necesitan la ayuda del léxico especializado; pero esto no es suficiente para establecer otras dimensiones semánticas que se adquieren dependiendo del sujeto, objeto y contextos en los cuales los vocablos son empleados. El lector puede descubrir a través del uso del vocabulario y del método semántico-narrativo la dimensión del «ver» espiritual como uno de los sentidos del alma especialmente caracterizado en el evangelio de Marcos. Este tipo de lectura ya encuentra su fundamento hermenéutico en los escritos de Orígenes que tratan sobre los sentidos espirituales del alma que permiten la percepción de la acción divina escondida en la humanidad contingente. Tal noción es desarrollada de manera más sistemática en las reflexiones teológicas de Buenaventura, que luego se manifestarán en manera práctica a nivel espiritual en Ignacio de Loyola. Este fundamento hermenéutico puede ser aplicado a los episodios de Marcos, ayudando al lector a percibir que los retratos narrativos del «ver» de Jesús y los demonios adquiere una dimensión metafísica, ya que ellos perciben la realidad divina-espiritual escondida en la apariencia circunstancial que escapa a la visión física.
Palabras clave: Horáō, Blépō, Theōréō, ver, observar, contemplar, Jesús, demonios, físico, metafísico.
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