Theological Apophaticism and Philosophical Nihilism Towards a Theory of Knowledge

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Federico Aguirre

Resumen

Abstract: The term ‘apophaticism’ (ἀποφατισμός) is one of the fundamental concepts for theological thinking in Christian East nowadays. In fact, it defines a fundamental gnoseological premise that directly affects the way in which thinking progresses in this tradition. In this article, we present the term’s interpretation by the contemporary Greek philosopher and theologian Christos Yannaras and the association suggested by this author regarding the contemporary Western philosophical enquiries, in particular regarding ‘nihilism’. Yannaras, in his work, drafts an epistemology of the sensorial experience, based on what he calls ‘relational ontology’ (ὀντολογία τῆς σχέσης), in the context of which the language of art takes on a genuine ontological statute.


Keywords: Apophaticism, Nihilism, Orthodox Theology, Theory of Knowledge, Christos Yannaras.


Resumen: El término “apofatismo” (ἀποφατισμός) es uno de los conceptos fundamentales del pensamiento cristiano oriental en nuestros días. De hecho, este término define una premisa gnoseológica fundamental para el desarrollo del pensamiento en esta tradición. En este artículo, presentamos la interpretación que Christos Yannaras, teólogo y filósofo griego contemporáneo, hace de dicho término y la relación que establece con la tradición filosófica occidental, en particular con respecto al nihilismo. En su obra, Yannaras plantea una epistemología de la experiencia sensible, basada en lo que él llama “ontología de la relación” (ὀντολογία τῆς σχέσης), en cuyo contexto el discurso del arte asume un auténtico estatuto ontológico.


Palabras clave: Apofatismo, nihilismo, Teología ortodoxa, Teoría del conocimiento, Christos Yannaras. 

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Sección
Estudios